Pappa 88 år..

Jajjamän, jag och Lilith packade oss iväg vid 09.30 för att hinna ut till Birsta och köpa en present. Vi var bl.a in på Jula och kikade efter typ kofta/väst/mysbyxor och i letandet så fick jag ögonen på detta. En smula småroligt, en dambyxa med bröstfickor. 🙂

Nåväl, hittade en mjuk och fin jacka som han kan ha inomhus när det är lite kyligt, ja han är ju lite frusen av sig så den kommer nog till användning.

Efter uträttat värv åkte vi in till syster Jenny inne i stan för att möta upp bror Anders, sen drog vi mot Lindgården och pappa. Utanför stod farbror Bo och hans Carina och väntade.
Födelsedagen till ära låg pappa och sov när vi kom in, ja är man 88 år har man nog rätt att vara lite trött. 🙂
När han väl vaknat så var han riktigt pigg och glad över uppvaktningen, se så glad han såg ut när han öppnade presenter.

Efter paketöppning så blev det fika, först smörgåstårta och läsk.

Och sedan ”William”-tårta och kaffe.

Jaja, med stinna magar var det sedan dags att åka hemöver, lite överraskande så kom en hagelskur när vi lagom hunnit kliva i bilarna. :-/

Ja, det var lite om min dag och firandet av pappa på 88-årsdagen.

Hälsade på Pappa igår..

Japp, det blev en tripp ner till stan med Lilith igår. Först ett stopp hos syster Jenny som bjöd på lunch. Bandspagetti med köttfärssås på vegofärs på menyn, riktigt gott var det. En för mig ny ingrediens i såsen var kokosmjölk vilket inte smakade så tokigt, det var bara så man anade kokossmak först efter att hon berättat att det var det i såsen.

Sedan framåt 12.30 drog vi iväg till Lindgården och Pappa för lite samkväm. Det började i vanlig ordning med lite kokkaffe och fikabröd innan det sedvanliga kortspelet drog igång. Av någon anledning så minns han ganska bra hur man spelar poker även om det blir lite virrigt efter ett tag, men å andra sidan har han ju spelat kort väldigt flitigt genom åren, 500 och poker är man liksom uppvuxen med.

Sen blev det kortspel, poängpoker. Jag, Jenny, Lilith och Pappa, så det blev lite klent med kort efter 3 köp ibland. Pappa drog till med en fyrtal i andra omgången vilket var det högsta någon av oss fick för dagen.

Jag vann trots en dålig början första omgången och Jenny den andra vill jag minnas.
Efter besöket hos Pappa var vi in till villan i Skönsmon en sväng, Det var ett litet gäng väldigt orädda stadsduvor på tomten som tycktes mumsa på nedfallna frön från fröautomaterna i buskaget. Lustigt nog ser man nästan aldrig duvor hemma på Ljunga trots att det vällde av dom när jag växte upp på 70 och 80-talet.

Gjorde en liten bluffbild av duvorna i ChatGPT som en del blev lite frågande över, bad att ChatGPT skulle göra om duvorna till lysgröna fasaner. 🙂

Ja, sen blev det hemfärd och jag kan väl meddela att ”nybilen” går fint på långkörning, drar ~0,8l/mil när man håller 100km/h. Omkörningar är numera en snabbt avklarad affär f.ö. 🙂

Det är mycket nu..

Jag tycker det.. För att citera Stefan Sauks pessimistiska figur i Lorry på tidigt 90-tal.

Ja, jag ska ju börja på en utbildning nu till veckan som jag väntat ett tag på nu, kan väl säga att det har ju inte precis flutit fram. Sökte i mars ifjol till en kurs som skulle börjat 24 maj samma år, men p.g.a underbemanning, VAB och corona stod det mesta stilla fram till strax före jul.

Fick då besked om att jag var antagen men inte mer.
Kollat och undersökt med komvux i både Ånge och Sundsvall och AF för att få något besked om vilka förberedelser man bör göra, men fick svar att det kommer ett välkomstmail där all info jag behöver står. Jaja, fick det mailet igår plus schema för 4 veckor framåt, härlig framförhållning, kursen börjar nu på måndag. In på transportstyrelsens och beställa körkortstillstånd igår kväll och ringt om läkarundersökning idag. Lär ju ta nån vecka innan sånt där är klart gissar jag, man kan ju fråga sig varför man inte får reda på sånt lite tidigare.

Hur som helst ser jag fram emot kursandet, fast kanske inte lika mycket emot pendlandet till Sundsvall.