En tripp till Sundsvall..

Jodå, var en sväng till stora staden igår, närmare bestämt till Dekra för att besiktiga Pappas släpvagn. Det gick sådär, tvåor på ojämna bromsar och ett lyktglas som var mer rosa än rött tydligen. Bromsar är ju svårt att testa som lekman och vagnen har ju stått under snö hela vintern så det kan ju ha haft inverkan förstås. Ja ja, på’n igen om nån vecka så, nya lyktor är redan inhandlade av min syster som bor där nere i Sundsvall och har nära till Biltema. 🙂
Blev bjudd på hemgjord pizza av henne som var helt utan köttprodukter, det var helt ok i smak och konsistens. Nja, squashen var lite hård, men det är ju inga problem för en kille som har ett helt gäng tänder kvar. 🙂

Ja sen blev det hemgång och ta del av dagens nyheter på TV och i dagspress.
Nu vill visst borgarna lätta på det mesta vad det gäller spritintag för svenska folket, alkofrukost tycks vara något man ser som en livsnödvändighet för medborgarna, ser att man även vill sänka åldern för att gå på bolaget också. Ja, borgarna inriktar sig verkligen på de tunga frågorna, varför engagera sig i den höga arbetslösheten, de stora klassklyftorna och förebyggande åtgärder mot våldet i samhället när man kan döva problemen med alkohol?

Fast å andra sidan har vi ju ett flertal gånger sett prov på Kristersson och hans löften så…

Stadsresa..

Ja igår blev det en tripp till Sundsvall för att dels hälsa på Pappa och dels gratta syster Jenny på födelsedagen. Jag och Lilith drog iväg för att först tillsammans med bror Anders besöka Pappa/Farfar på Lindgården i Haga. Det blev i vanlig ordning först lite medhavd fika som Jenny fixat, hon stannade hemma denna gång för att fixa lite inför födelsedagsbesökare, mat och tårta mm..

Fikat hos Pappa kan tyckas spartanskt, men det beror på att vi nu och oftast besöker honom strax efter att man äter lunch på Lindgården så därför är han ganska mätt, men en kaffe på maten sitter ju fint, och kaffet på Lindgården är väl inte sådär skitgott. 🙂

Efter kaffet blev det kortspel som vanligt.

Det var ingen riktigt bra dag för Pappa, det blev besvärligt redan efter några givar så Anders lastade på mig extrapoäng så vi skulle bli klar lite snabbare och redan efter första omgången.

Efter det så åkte vi hem till Skönsmon där det vankades middag och tårta å sånt där som hör födelsedagsfirande till. Det dök upp några till av Jennys bekanta och det blev en del prat, det visade sig att en av hennes bekanta och jag hade gemensamma bekanta här hemifrån byn. Jaja, det blev iaf middag av bred modell, potatisgratäng, potatissallad, rotsaksgratäng till stekta skivor av fläskytterfilé eller nått vegetariskt alternativ eftersom det var en vegan med vid bordet.
Men först förrätt med krustader eller vad det heter och snittar av tunnbröd med fyllning av skagenröra tror jag det var. Ananas och melon var det också, läskande och gott.

Varmrätten blev det inga foton på, det blev öht inte många foton. Men tårtan fick jag iaf bild på. 🙂 Kalasgod var den, men dock ingen bra diet för en diabetiker, väldigt söt och sockrig.

Ja, det var den helgen det.

Jamen förresten, jag var ju med Jenny och tittade på en bil på söndagen också, ja det slutade med att den fick följa med henne hem till stan. detta biltittande innebar även en tripp till Alby så vi hälsade på Farbror Bosse, Carina och Micke också.
Det blev en jäkligt fin Mitsubishi ASX, hade jag haft slantarna så hade jag nog köpt den själv. 🙂 Känns som att det blir en sån eller en Outlander nån gång framöver.

Liten minneskavalkad från 1985/86/87..

Plockade undan och körde bort skrot från garaget med hjälp av Lilith igår och hittade (som vanligt) en massa grejjer som man ju inte kan kasta på tippen, däribland ett fotoalbum från mitten av 80-talet. Mest bilder från lumpartiden på I 21 i Sollefteå 1985/86 av vilka jag tänkte lägga upp några här. Dessa foton är ”fotade” med mobilen så de är ganska suddiga, kan ju vara lämpligt ifall några av de avbildade inte vill vara med officiellt, OCH jag VAR smalare på den tiden, det är inte blurrat för att se så ut. 🙂
Först ut delar av 3:e kompaniet och vaktgruppen jag tillhörde, ja jag gjorde först 3 månaders grundutbildning och resten av tiden som Kasernvakt/Ordonnans på valp och lastbil. Det ser ut som Thyr, Nilsson (Borlängegänget), Hellberg, Ewert?, Werner, Mogren/Modin? och Gustafsson.


Här en vaktkollega (Tångring) utan sele, Ewert, Blom och Löken.


Här är undertecknad iförd vaktselen utanför vaktkuren.


En kompis (Thyr) från Hälsingland vilken jag fortfarande har lite sporadisk kontakt med. En lustig anekdot: Ett par dagar efter att jag blev pappa den 18 juli 1994 ringde han och gratulerade, han berättade då också att han blivit pappa igen samma dag, fast till 2 grabbar. 🙂


Ett på mig i full vaktmundering.


Lite tuktning av Hellberg (Hebbe) och jeepen jag lyckades köra omkull med. 🙂


Inne på kontoret, kanske jag skriver rapport om omkullkörningen, eller kanske dygnsrapport, har ingen aning faktiskt.


Här från muckardagen, torde ha varit 8 augusti 1986 eftersom det var samma dag som Stöde marknad drog igång, (Det var ju målet för muckarfesten när man kom hem till Sundsvall där jag bodde då) blev inga bilder därifrån dock (Tack o lov) 🙂
Här en bild på mig och Berglund på väg ut mot kasernvakten.


Jag och Thyr går ut genom grindarna en sista gång.


Fick en egen lite speciell namnbricka som bars sista dagarna på regementet. 🙂

Kan ha varit någon av killarna från Ö-vik som gjorde den, Wernholm eller Lindahl möjligen.

Sist en bild som väl inte har med lumpen att göra, men kanske inte så långt efteråt eftersom det är från min lägenhet på Söndagsvägen i Ljustadalen där jag bodde bra precis 1 år 1986-87, sedan flyttade jag hem på Ljungaverk igen.
Lisa o Susanne hälsar på och tar nån drink i soffan, hoppas dom inte misstycker att vara med på bild här.

Ja, det var det. Hittade några andra fotoalbum också, men det tar vi en annan gång. Ska försöka scanna in både de här korten plus andra så det syns bättre vad de föreställer.