Blev lite åka idag..

Jodå, skulle ner till Sundsvall med Pappas släpvagn för ombesiktning. fick ju ombesiktning för blekta lyktglas och ojämn bromsverkan, typ ingen alls på ena sidan och att den låg på på den andra sidan. Ganska typiskt ändå på saker som mest står oanvända över vintern och kanske rullar 100-150 mil varje sommar. Hur som haver byttes ena lyktan och på den andra bara lyktglaset eftersom själva lyktan såg likadan ut. Såg över bromsarna, ut och ryckte och knyckte för att saker skulle börja röra sig lite mer inne i trummorna. Hissade upp vagnen och kontrollerade om bromsarna tog, och jodå, dom nöp fast på bägge sidor när jag ville det, helt ok och godkänt i mina ögon. Fredag och iväg för att vara på plats i tid 12.30, var på plats över en halvtimme före, men fick vackert vänta till 5 minuter efter bokad tid.

Ja, det sket sig, saker var iofs bra, bromsarna tog jämt, 0,5 på ena hjulet och 0,6 på det andra, dessvärre ansåg dom att bromsreserven var för liten/kort. 🙁

Nåväl, efter besiktningen hade jag lovat att köra ner vagnen till Älvsund/Hälsingland till systern som väntade på den. Måste ha den för att frakta gräsklipparen hit och dit.
Nere i Älvsund var det samma skitväder som i både Sundsvall och Ljungaverk, mulet och duggregn lite nu och då. Var lite fundersam på om det skulle gå att grilla, för systern (Jenny) hade lovat grillat till middag.
Jodå, hon grejade biffen, satt med paraply ute vid grillen en stund t.om. 🙂 Skam den som ger sig.

Det blev lite kalas, grillad fläskytterfilé, potatisgratäng och sallad.


Till efterrätt blev det kaffe med jordgubbar och glass.

När jag sedan skulle hemåt igen så noterade jag att det växte otroligt mycket lupiner i vägkanten Bergsjö->Hassela->Kölsjön->Flata.


Lika bra det, jag tycker dom är fina jag. 🙂

Midsommaraftonen 2026..

Ja, redan på morgonen var det midsommarväder, mulet och inte speciellt varmt ute, lite duggregn från och till. En blick mot himlen på morgonen gav detta:

Och termometern gjorde inte sommarfeelingen bättre, +13,5 :-/

Blöt bil:

Hur som haver så ”firades” midsommaraftonen hos Mor. Så mycket firande blev det kanske inte om man jämför med när man var ung, men god mat och prat över köksbordet blev det iaf.

Det bjöds på sill å ägg och senare pärgratäng och ugnsstekt lax, inte alls dumt. 😛

Framåt eftermiddagen sprack det iaf upp lite och solen visade sig en stund. Jag vet inte jag, men jag tycker det blir mindre och mindre märkvärdigt men midsommar och andra högtider, antar att det har att göra med att man lever ensam och blivit gammal och tråkig i sinnet. Ja ja, det får man ta, det är inte mycket annat att välja på. 🙂