Blev lite åka idag..

Jodå, skulle ner till Sundsvall med Pappas släpvagn för ombesiktning. fick ju ombesiktning för blekta lyktglas och ojämn bromsverkan, typ ingen alls på ena sidan och att den låg på på den andra sidan. Ganska typiskt ändå på saker som mest står oanvända över vintern och kanske rullar 100-150 mil varje sommar. Hur som haver byttes ena lyktan och på den andra bara lyktglaset eftersom själva lyktan såg likadan ut. Såg över bromsarna, ut och ryckte och knyckte för att saker skulle börja röra sig lite mer inne i trummorna. Hissade upp vagnen och kontrollerade om bromsarna tog, och jodå, dom nöp fast på bägge sidor når jag ville det, helt ok och godkänt i mina ögon. Fredag och iväg för att vara på plats i tid 12.30, var på plats över en halvtimme före, men fick vackert vänta till 5 minuter efter bokad tid.

Ja, det sket sig, saker var iofs bra, bromsarna tog jämt, 0,5 på ena hjulet och 0,6 på det andra, dessvärre ansåg dom att bromsreserven var för liten/kort. 🙁

Nåväl, efter besiktningen hade jag lovat att köra ner vagnen till Älvsund/Hälsingland till systern som väntade på den. Måste ha den för att frakta gräsklipparen hit och dit.
Nere i Älvsund var det samma skitväder som i både Sundsvall och Ljungaverk, mulet och duggregn lite nu och då. Var lite fundersam på om det skulle gå att grilla, för systern (Jenny) hade lovat grillat till middag.
Jodå, hon grejade biffen, satt med paraply ute vid grillen en stund t.om. 🙂 Skam den som ger sig.

Det blev lite kalas, grillad fläskytterfilé, potatisgratäng och sallad.


Till efterrätt blev det kaffe med jordgubbar och glass.

När jag sedan skulle hemåt igen så noterade jag att det växte otroligt mycket lupiner i vägkanten Bergsjö->Hassela->Kölsjön->Flata.


Lika bra det, jag tycker dom är fina jag. 🙂

På vernissage..

Nej, inte riktigt, men på en utställning som hållit på nån vecka, vernissage är ju själva invigningen eller en förhandsvisning har jag lärt mig nyligen. 🙂
Varit på väg sen förra veckan, men då blev trippen till Ånge inställd så det fick bli idag torsdag istället enär jag ändå hade ärende till Ånge. Utställaren var Ina Beckman från Ånge och utställningen är i ett litet rum i Knuten mellan matstället Knutstation och Biblioteket. Ganska direkt när man kommer in från sidan där parkeringen är så stöter man på en miniatyr av den gamla järnvägsstationen som revs tidigt 90-tal (1992?).

Man skymtar en del av hennes tavlor bakom modellen, men jag knäppte kort på några som jag fastnade för.


Vill minnas att denna utställning gick under namnet ”IQ Fiskpinne” vilket väl var klämmigt. 🙂

Lite tråkigt dock att jag var helt ensam där, fast det var iofs vid lunchtid så folk var väl upptagna med att äta antar jag.

Midsommardagen 2026..

Midsommardagen bjöd inte direkt på bättre väder, bara varmare. Mulet som fasen var det i morse, såg ut att kunna bli rejält fulväder. Ja dom hade ju lovat rejält åskoväder idag vilket fes av ganska rejält innan det nådde Ljungaverk, men visst, det mullrade och blixtrade i 2 omgångar vad jag kunde höra.

Om inte molnen gav en vink om att det var åska på gång så gjorde värmen det, typ +27 redan vid 11.30 på morgonen.

Inte mycket till firande idag, men klämde 2 burgare till middag på solo kvist. Provade några Sibyllaburgare som dom börjat ha på Coop i Fränsta, helt ok tycker jag.

Avslutade dagen med att kvällsfika hos Mor med medhavda bullar från Coop i Fränsta. Ja dom var minst lika goda som dom såg ut. 😛